Er du anspent i kjeven? Sliter du mye med hodepine?

d

Har du vondt i kjeven når du våkner om morgenen? Sliter du mye med hodepine eller migrene?

Hør vår fantastiske pasienthistorie.

Vår kunde, en mann i 45 års alderen,  har i mange år vært plaget av invalidiserende hodepine. De siste 25 årene har hodepinen kommet og gått. Noen ganger har han vært helt smertefri, men i perioder, særlig med mye stress, kommer hodepinen som etterhvert satter ham helt ut. Smertene har tappet ham for krefter og han strevde med daglige gjøremål. Tilstanden førte til uro og det var ikke lett å få sove om natten. Han opplevde å bli stadig mer deprimert.

Som oftest startet smertene i tinning regionen, sjeldnere i pannen. Noen ganger opplevde han trykk følelse i hele hodet. Han var klar over at han hadde stramme kjevemuskler fordi han “beit tennene sammen”. Tannlegen hadde prøvd med bittskinne om natten pga slitasje på tenner, men dette hjalp ikke på hode smertene. Gjennom mange år hadde han prøvd ulik medikamentell behandling, uten god effekt.

Han hadde lest om Botox behandling på nettet og oppsøkte Klinikk haugesund for å prøve dette. Legemiddelet botulinumtoxin, Botox , ble injisert i kjevemuskelen for å få denne til å slappe litt av. Vi satte opp en kontroll time etter 14 dager.

Pasienten var strålende fornøyd! Smertene var betydelig redusert!! Han kjente at kjevemusklene slappet av. han var ikke så sammenbitt og stram.

Det ble satt ytterligere dose med Botox i muskelen for å svekke muskelen ytterligere. Pasienten ble etter dette smertefri:)

En fantastisk hyggelig opplevelse å kunne hjelpe denne mannen på så kort tid.

m. masseter

Stram tyggemuskel og tann gnissing kan gi hodepine.

Vår kunde hadde tann gnissing og anspent kjeve muskulatur. Dette er et veldig vanlig problem som mange mennesker sliter med, spesielt under perioder med mye stress. Mennesker som gnisser tenner på dagen eller som oftest om natten, vet det som oftest ikke selv, men kan oppleve ulike symptomer som kjennetegner dette. Som for eksempel: ømhet i kjeven, hodepine, migrene, vondt i ansiktet eller problemer med tennene.

tanngnissing anatomi

Tyggemuskelen henger sammen med den store tinning muskelen og gir smerter i tinning området eller hele hodet.

Den store tyggemuskelen heter Masseter og den gjør at vi kan tygge, åpne og lukke kjeven. Den ligger bakerst på kjevebenet og du kan kjenne den med fingrene over huden når du biter tennene maksimalt sammen. Tyggemuskelen har kontakt med den store muskelen som er i tinningen som heter Temporalis.  Spenninger i kjeveområdet kan derfor gi symptomer som hodepine og migrene. Ved å svekke aktivitet i tyggemuskelen med injeksjoner med Botox- som er et registrert legemiddel,vil hodepinen kunne forsvinne. Dette var tilfellet ved vår pasient. Han forteller at han opplever en ny hverdag med glede og overskudd.

botox mot tanngnissing

Botox injeksjon i tyggemuskelen er behandling mot hodepine og migrene, men brukes også på kosmetisk indikasjon.

Tyggemuskelen vokser i størrelse som alle andre muskler når den brukes mye og intenst. Det vi si at mennesker som gnisser tenner eller har en anspent kjeve vil ha en mer markert og kraftigere muskel i kjevepartiet  og gi kjeven et mer “firkantet” utseende. Jo sterkere muskel, jo mer vil den syns både når man slapper av i kjeven eller om man biter tennene sammen. Et kraftig kjeveparti ser bra ut på menn, men mange kvinner ønsker å redusere på en maskulin kjeve. Derfor gjøres behandlingen også på kosmetisk indikasjon. Behandlingen er da rettet mot å svekke en kraftig utviklet tyggemuskel for å   redusere på en maskulin kjeve for å få et mer feminint preg.